کد مطلب:1285 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:439

اقسام زنهای حائض
مسأله 484 ـ زنهای حائض بر شش قسمند:



اول ـ صاحب عادت وقتیّه و عددیّه و آن زنی است كه دو ماه پشت سرهم در وقت معین خون حیض ببیند و شماره روزهای حیض او هم در هر دو ماه یك اندازه باشد، مثل آنكه دو ماه پشت سر هم از اول ماه تا هفتم خون ببیند.



دوم ـ صاحب عادت وقتیه و آن زنی است كه دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند ولی شماره روزهای حیض او در هر دو ماه یك اندازه نباشد، مثلاً دو ماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببیند ولی ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاك شود.



سوم ـ صاحب عادت عددیه و آن زنی است كه شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم به یك اندازه باشد، ولی وقت دیدن آن دو خون یكی نباشد مثل آنكه ماه اول از پنجم تا دهم و ماه دوم از دوازدهم تا هفدهم خون ببیند.



چهارم ـ مضطربه و آن زنی است كه چند ماه خون دیده، ولی عادت معینی پیدا نكرده یا عادتش بهم خورده و عادت تازه ای پیدا نكرده است.



پنجم ـ مبتدئه و آن زنی است كه دفعه اول خون دیدن او است.



شـشم ـ ناسیه و آن زنی است كه عادت خود را فراموش كرده است. و هر كدام اینها احكامی دارند كه در مسائل آینده گفته می شود.



1 ـ صاحب عادت وقتیه و عددیه

مسأله 485 ـ زنهائی كه عادت وقتیه و عددیه دارند سه دسته اند:



اول ـ زنی كه دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و در وقت معین هم پاك شود، مثلاً دوماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببیند و روز هفتم پاك شود كه عادت حیض این زن از اول ماه تا هفتم است.



دوم ـ زنی كه از خون پاك نمی شود ولی دو ماه پشت سر هم چند روز معین مثلاً از اول ماه تا هشتم خونی كه می بیند نشانه های حیض را دارد، یعنی غلیظ و سیاه و گرم و بافشار و سوزش بیرون می آید و بقیه خونهای او نشانه های استحاضه را دارد كه عادت او از اول ماه تا هشتم می شود.



سوم ـ زنی كه دو ماه پشت سرهم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از آنكه سه روز یا بیشتر خون دید یك روز یا بیشتر پاك شود و دوباره خون ببیند و تمام روزهائی كه خون دیده با روزهائی كه در وسط پاك بوده از ده روز بیشتر نشود و در هردو ماه همه روزهائی كه خون دیده و در وسط پاك بوده روی هم یك اندازه باشد كه عادت او به اندازه تمام روزهائی است كه خون دیده و در وسط پاك بوده است، و لازم نیست روزهائی كه در وسط پاك بوده در هر دو ماه به یك اندازه باشد، مثلاً اگر در ماه اول از روز اول ماه تا سوم خون ببیند و سه روز پاك شود و دوباره سه روز خون ببیند و در ماه دوم بعد از آنكه سه روز خون دیده سه روز یا كمتر یا بیشتر پاك شود و دوباره خون ببیند و روی هم از نه روز بیشتر نشود، همه حیض است و عادت این زن نه روز می شود.



مسأله 486 ـ زنی كه عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در وقت عادت یا دو سه روز جلوتر یا دو سه روز عقب تر خون ببیند، به طوری كه بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته اگر چه آن خون، نشانه های حیض را نداشته باشد، باید به احكامی كه برای زن حائض گفته شد عمل كند، و چنانچه بعد بفهمد حیض نبوده مثل اینكه پیش از سه روز پاك شود، بایدعبادتهائی را كه بجا نیاورده قضا نماید.



مسأله 487 ـ زنی كه عادت وقتیه و عددیه دارد اگر چند روز پیش از عادت و همه روزهای عادت و چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود همه حیض است. و اگر ده روز بیشتر شود، فقط خونی را كه در روزهای عادت خود دیده حیض است و خونی كه پیش از آن و بعد از آن دیده استحاضه می باشد. و باید عبادتهائی را كه در روزهای پیش از عادت و بعد از عادت بجا نیاورده قضا نماید و اگر همه روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، و اگر از ده روز بیشتر شود فقط روزهای عادت او حیض است و خونی كه جلوتر از آن دیده استحاضه می باشد، و چنانچه در آن روزها عبادت نكرده باید قضا نماید و اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود همه حیض است، و اگر بیشتر شود فقط روزهای عادت حیض و باقی استحاضه است.



مسأله 488 ـ زنی كه عادت وقتیه و عددیه دارد اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود همه حیض است، واگر از ده روز بیشتر شود روزهائی كه در عادت خون دیده با چند روز قبل آن كه روی هم به اندازه عادت اوست حیض است و روزهای اول را استحاضه قرار می دهد، و اگر مقداری از روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود همه حیض است، و اگر بیشتر شود، باید روزهائی كه در عادت خون دیده با چند روز بعد از آن كه روی هم به مقدار عادت او شود حیض، و بقیه را استحاضه قرار دهد.



مسأله 489 ـ زنی كه عادت دارد، اگر بعد از آنكه سه روز یا بیشتر خون دید پاك شود و دوباره خون ببیند و فاصله بین دو خون كمتر از ده روز باشد و همه روزهائی كه خون دیده با روزهائی كه در وسط پاك بوده از ده روز بیشتر باشد، مثل آنكه پنج روز خون ببیند و پنج روز پاك شود و دوباره پنج روز خون ببیند، چند صورت دارد:



1 ـ آنكه تمام خونی كه دفعه اول دیده، یا مقداری از آن، در روزهای عادت باشد و خون دوم كه بعد از پاك شدن می بیند در روزهای عادت نباشد كه باید همه خون او را حیض، و خون دوم را استحاضه قرار دهد.



2 ـ آنكه خون اول در روزهای عادت نباشد، و تمام خون دوم یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد كه باید همه خون دوم را حیض، و خون اول را استحاضه قرار دهد.



3 ـ آنكه مقداری از خون اول و دوم در روزهای عادت باشد و خون اولی كه در روزهای عادت بوده از سه روز كمتر نباشد، و با پاكی وسط و مقداری از خون دوم كه آن هم در روزهای عادت بوده از ده روز بیشتر نباشد، كه در این صورت همه آنها حیض است، و مقداری از خون اول كه پیش از روزهای عادت بوده و مقداری از خون دوم كه بعد از روزهای عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده، در صورتی كه یك ماه از اول تا ششم خون ببیند و دو روز پاك شود و بعد تا پانزدهم خون ببیند، از سوم تا دهم حیض است و از اول تا سوم و همچنین از دهم تا پانزدهم استحاضه میباشد.



4 ـ آنكه مقداری از خون اول و دوم در روزهای عادت باشد ولی خون اولی كه در روزهای عادت بوده از سه روز كمتر باشد، كه بنابر احتیاطی كه ترك آن سزاوار نیست باید در تمام دو خون و پاكی وسط كارهائی را كه بر حائض حرام است و سابقاً گفته شد ترك كند و كارهای استحاضه را بجا آورد یعنی به دستوری كه برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد. اگر چه اقوی آنست كه حكم صورت سوم را دارد.



مسأله 490 ـ زنی كه عادت وقتیه وعددیه دارد، اگر در وقت عادت، خون نبیند و در غیر آن وقت به شماره روزهای حیضش خون ببیند، باید همان را حیض قرار دهد، چه پیش از وقت عادت دیده باشد چه بعد از آن.



مسأله 491 ـ زنی كه عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در وقت عادت خود خون ببیند ولی شماره روزهای آن كمتر یا بیشتر از روزهای عادت او باشد و بعد از پاك شدن دوباره به شماره روزهای عادتی كه داشته خون ببیند خون ایام عادت را حیض قرار دهد و اگر قبل از ایام عادت خود به شماره روزهای عادت خود خون ببنند و در ایام عادت هم نیز خون ببیند، بهتر آنست كه در هر دو خون كارهائی را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهای استحاضه رابجا آورد.



مسأله 492 ـ زنی كه عادت وقتیه وعددیه دارد، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند، خونی كه در روزهای عادت دیده اگر چه نشانه های حیض را نداشته باشد حیض است و خونی كه بعد از روزهای عادت دیده اگر چه نشانه های حیض را داشته باشد استحاضه است، مثلاً زنی كه عادت حیض او از اول ماه تا هفتم است، اگر ازاول تا دوازدهم خون ببیند، هفت روز اول آن حیض و پنج روز بعد استحاضه می باشد.



2 ـ صاحب عادت وقتیه

مسأله 493 ـ زنهائی كه عادت وقتیه دارند سه دسته اند:



اول ـ زنی كه دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از چند روز پاك شود ولی شماره روزهای آن در هر دو ماه یك اندازه نباشد، مثلا دو ماه پشت سر هم روز اول ماه خون ببیند ولی ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاك شود، كه این زن باید روز اول ماه را عادت حیض خود قرار دهد.



دوم ـ زنی كه از خون پاك نمی شود ولی دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون او نشانه های حیض را دارد، یعنی غلیظ و سیاه و گرم است و با فشار و سوزش بیرون می آید و بقیه خونهای او نشانه استحاضه را دارد و شماره روزهائی كه خون او نشانه حیض دارد، در هر دو ماه یك اندازه نیست، مثلاً در ماه اول از اول ماه تا هفتم و در ماه دوم از اول ماه تا هشتم خون او نشانه های حیض و بقیه نشانه استحاضه را داشته باشد، كه این زن هم باید روز اول ماه را روز اول عادت حیض خود قرار دهد.



سوم ـ زنی كه دو ماه پشت سر هم در وقت معین سه روز یا بیشتر خون حیض ببیند و بعد پاك شود و دو مرتبه خون ببیند و تمام روزهائی كه خون دیده با روزهائی كه در وسط پاك بوده از ده روز بیشتر نشود ولی ماه دوم كمتر یا بیشتر از ماه اول باشد مثلاً در ماه اول هشت روز و در ماه دوم نه روز باشد كه این زن هم باید روز اول ماه را روز اول عادت حیض خود قرار دهد.



مسأله 494 ـ زنی كه عادت وقتیه دارد، اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز بعد از عادت خون ببیند بطوری كه بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه های حیض را نداشته باید به احكامی كه برای زنهای حائض گفته شد رفتار نماید، و اگر بعد بفهمد حیض نبوده، مثل آنكه پیش از سه روز پاك شود، باید عبادتهائی را كه بجا نیاورده قضا نماید.



مسأله 495 ـ زنی كه عادت وقتیه دارد، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و نتواند مقدار ایام حیض را به واسطه نشانه های آن تشخیص دهد، شماره عادت خویشان خود را حیض قرار دهد به نحوی كه(در مسأله شماره 500) می آید چه پدری باشند چه مادری، زنده باشند یا مرده، ولی در صورتی می تواند عادت آنان را حیض خود قرار دهد كه شماره روزهای حیض همه آنان یك اندازه باشد، و اگر شماره روزهای حیض آنان یك اندازه نباشد، مثلاً عادت بعضی پنج روز و عادت بعض دیگر هفت روز باشد نمی تواند عادت آنان را حیض خود قرار دهد، مگر كسانی كه عادتشان با دیگران فرق دارد بقدری كم باشند كه در مقابل آنان هیچ حساب شوند، كه در این صورت باید عادت بیشتر آنان را حیض خود قرار دهد.



مسأله 496 ـ زنی كه عادت وقتیه دارد و شماره عادت خویشان خود را حیض قرار می دهد به نحوی كه در (مسأله شماره 500) می آید باید روزی را كه در هر ماه اول عادت او بوده اول حیض خود قرار دهد، مثلاً زنی كه هر ماه روز اول ماه خون می دیده و گاهی روز هفتم و گاهی روز هشتم پاك می شده، چنانچه یك ماه دوازده روز خون ببیند و عادت خویشانش هفت روز باشد، باید هفت روز اول ماه را حیض و باقی را استحاضه قرار دهد.



مسأله 497 ـ زنی كه باید شماره عادت خویشان خود را حیض قرار دهد چنانچه خویش نداشته باشد، یا شماره عادت آنان مثل هم نباشد، باید در هر ماه از اول روزی كه خون می بیند تا هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، ولی اگر در خون روزهای وسط یا آخر نشانه های حیض بیشتر باشد، باید هفت روز وسط یا آخر را حیض قرار دهد.



3 ـ صاحب عادت عددیه

مسأله 498 ـ زنهائی كه عادت عددیه دارند سه دسته اند:



اول ـ زنی كه شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم یك اندازه باشد، ولی وقت خون دیدن او یكی نباشد، كه در این صورت هر چند روزی كه خون دیده عادت او می شود، مثلاً اگر ماه اول از روز اول تا پنجم و ماه دوم از یازدهم تا پانزدهم خون ببیند، عادت او پنج روز می شود.



دوم ـ زنی كه از خون پاك نمی شود ولی دو ماه پشت سر هم چند روز از خونی كه می بیند نشانه حیض و بقیه نشانه استحاضه را دارد و شماره روزهائی كه خون، نشانه حیض دارد در هر دو ماه یك اندازه است اما وقت آن یكی نیست، كه در این صورت هر چند روزی كه خون او نشانه حیض را دارد عادت او می شود، مثلاً اگر یك ماه از اول ماه تا پنجم و ماه بعد از یازدهم تا پانزدهم خون او نشانه حیض و بقیه نشانه استحاضه را داشته باشد، شماره روزهای عادت او پنج روز می شود.



سوم ـ زنی كه دو ماه پشت سر هم سه روز یا بیشتر خون ببیند و یك روز یا بیشتر پاك شود و دو مرتبه خون ببیند و وقت دیدن خون، در ماه اول با ماه دوم فرق داشته باشد، كه اگر تمام روزهائی كه خون دیده و روزهائی كه در وسط پاك بوده از ده روز بیشتر نشود و شماره روزهای آن هم به یك اندازه باشد، تمام روزهائی كه خون دیده با روزهای وسط كه پاك بوده عادت حیض او می شود، و لازم نیست روزهائی كه در وسط پاك بوده در هر دو ماه به یك اندازه باشد. مثلاً اگر ماه اول از روز اول ماه تا سوم خون ببیند و دو روز پاك شود و دوباره سه روز خون ببیند، و ماه دوم از یازدهم تا سیزدهم خون ببیند و دو روز یا بیشتر یا كمتر پاك شود و دوباره خون ببیند و روی هم از هشت روز بیشتر نشود، عادت او هشت روز می شود.



مسأله 499 ـ زنی كه عادت عددیه دارد، اگر بیشتر از شماره عادت خود خون ببیند و از ده روز بیشتر شود، چنانچه همه خونهائی كه دیده یك جور باشد باید از موقع دیدن خون به شماره روزهای عادتش حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، و اگر همه خونهائی كه دیده یك جور نباشد، بلكه چند روز از آن، نشانه حیض و چند روز دیگر نشانه استحاضه را داشته باشد، اگر روزهائی كه خون نشانه حیض را دارد با شماره روزهای عادت او یك اندازه است، باید همان روزها را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، و اگر روزهائی كه خون نشانه حیض دارد از روزهای عادت او بیشتر است فقط به اندازه روزهای عادت او حیض و بقیه استحاضه است، و اگر روزهائی كه نشانه حیض دارد از روزهای عادت او كمتر است، باید آن روزها را با چند روز دیگر كه روی هم به اندازه روزهای عادتش شود حیض، و بقیه را استحاضه قرار دهد.



4 ـ مضطربه

مسأله 500 ـ مضطربه یعنی زنی كه چند ماه خون دیده ولی عادت معینی پیدا نكرده اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهائی كه دیده یك جور باشد، چنانچه عادت خویشان او هفت روز است، باید هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، و اگر كمتر است مثلاً پنج روز است باید همانرا حیض قرار دهد، و بنابر احتیاط واجب، در تفاوت بین شماره عادت آنان و هفت روز كه دو روز است كارهائی را كه بر حائض حرام است ترك نماید و كارهای استحاضه را بجا آورد، یعنی به دستوری كه برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد، و اگر عادت خویشانش بیشتر از هفت روز مثلاً نه روز است، باید هفت روز راحیض قرار دهد، و بنابر احتیاط واجب در تفاوت بین هفت روز و عادت آنان كه دو روز است كارهای استحاضه را بجا آورد و كارهائی را كه بر حائض حرام است ترك نماید.



مسأله 501 ـ مضطربه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند كه چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر نشانه استحاضه دارد چنانچه خونی كه نشانه حیض دارد كمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد، باید به دستوری كه در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید، و اگر خونی كه نشانه حیض دارد، كمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد همه آن حیض است، ولی اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی كه نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند كه آن هم نشانه حیض را داشته باشد، مثل آنكه پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید به دستوری كه در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید.



5 ـ مبتدئه

مسأله 502 ـ مبتدئه یعنی زنی كه دفعه اول خون دیدن اوست، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهائی كه دیده یك جور باشد، باید عادت خویشان خود را بطوری كه در وقتیه گفته شد حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد به نحوی كه در(مسأله 500) گذشت.



مسأله 503 ـ مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند كه چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر نشانه استحاضه را داشته باشد، چنانچه خونی كه نشانه حیض دارد كمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد همه آن حیض است، ولی اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی كه نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند كه آن هم نشانه خون حیض داشته باشد، مثل آنكه پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید عادت خویشان خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد به نحوی كه در (مسأله 500 گذشت).



مسأله 504 ـ مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند كه چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر آن نشانه استحاضه داشته باشد، چنانچه خونی كه نشانه حیض دارد از سه روز كمتر یا از ده روز بیشتر باشد، باید عادت خویشان خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد به نحوی كه در (مسأله 500 گذشت).



6 ـ ناسیه

مسأله 505 ـ ناسیه یعنی زنی كه عادت خود را فراموش كرده است، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند باید روزهائی كه خون او نشانه حیض را دارد، حیض قرار دهد و اگر نتواند حیض را به واسطه نشانه های آن تشخیص دهد، باید هفت روز اول را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.